Det må vara ett större miljötänk hos många av våra svenska företag, men hur gör man för att minska pappersarbetet så mycket man kan – för att spara resurser om inte annat?
I ett tidigare inlägg skrevs det om hur allt fler företag blir miljöcertifierade samtidigt som de klimatkompenserar mycket mer seriöst än någonsin tidigare. Men vad finns det för smarta appar som minskar både arbetstid med administration och gör arbetslivet enklare? En hel del av dessa nykomlingar kan en läsa om i en artikel i Veckans Affärer.
Allt fler jobbar på andra ställen än bara på kontoret under arbetsdagen, en hel del arbetar dessutom utomlands som så kallade ”digitala nomader”. Med endast en dator och internet som arbetsverktyg kan jobbet bli bra mycket enklare – samtidigt som man sparar massor med resurser om man använder datorbaserade applikationer i stället. Några av de som används allra mest är Trello, Evernote, Google Drive, Room och Everytime Zone.
Detta kan apparna hjälpa dig med
Trello är en app som tillåter dig att hålla i trådarna i olika gemensamma projekt samtidigt som det möjliggör enkel kommunikation. En liknande variant är Asana. Sedan är Google Drive med sina molnbaserade, delbara, docs och kalkylblad optimalt för de som arbetar tillsammans men på olika platser i världen. Room är en app som går ut på att hålla videokonferenser med allt från kollegor till kunder. För detta ändamål fungerar även program som Skype och Google Hangouts. Everytime Zone är slutligen den app som håller koll på alla olika tidszoner när du reser i jobbet eller bokar möten med kunder på andra sidan jorden. Det kan underlätta arbetet en hel del.
Inom allt fler yrken, har det blivit möjligt att sköta jobbet under resan, med endast en laptop, smartphone och internetuppkoppling som verktyg. Digital nomad är den nya generationens trendord – som beskriver bloggare, kodare, marknadsförare, eller andra som kan dra i trådarna och samtidigt sitta på en strand i paradiset – Veckans Affärer